SELAMAT DATANG DI SITUS KAMI SEMOGA BERKESAN DAN BERMANFAAT.TERIMA KASIH

Selasa, 16 Juni 2009

SINAR lampau UNGU (UV)

Semua orang terdedah kepada penyinaran UV dari matahari dan sumber-sumber tiruan perdagangan dan rekreasi. Pancaran matahari termasuk cahaya, haba dan penyinaran UV.

UV meliputi jarakgelombang berjulat antara 100 – 400 nm dan dibahagikan kepada 3 jalur :

UVA (315 – 400 nm)

UVB (280 – 315 nm)

UVC (100 – 280 nm)

Apabila matahari melalui atmosfera, kesemua UVC dan dianggarkan 90% penyinaran UVB diserap oleh ozon, wap air, oksigen dan karbon dioksida. Penyinaran UVA kurang terjejas oleh atmosfera.

Oleh yang demikian, penyinaran UV yang sampai ke permukaan bumi kebanyakan mengandungi UVA dengan sedikit komponen UVB.

PARAS PENYINARAN UV DIPENGARUHI OLEH :

KETINGGIAN MATAHARI

Semakin tinggi matahari, semakin tinggi paras penyinaran UV. Oleh itu, paras penyinaran UV berubah dengan masa.

LATITUD

Semakin dekat khatulistiwa, semakin tinggi paras penyinaran UV.

LITUPAN AWAN

Paras penyinaran UV tinggi jika ketiadaan awan bagaimanapun dengan adanya litupan awan, paras penyinaran UV juga boleh tinggi.

ALTITUD

Atmosfera yang nipis kurang menyerap penyinaran UV pada altitud yang tinggi. Dengan setiap 1000 meter kenaikan altitud, paras penyinaran UV meningkat sebanyak 10 – 12 %.

OZON

Ozon menyerap sebahagian penyinaran UV yang mana selainnya akan sampai ke permukaan bumi.

PANTULAN BUMI

Penyinaran UV dipantul atau diserak dengan takat kepelbagaian mengikut permukaan yang berlainan.


MENGAPA PENYINARAN UV BERBAHAYA?

Kuantiti penyinaran UV yang kecil amat berfaedah kepada manusia dan ianya perlu dalam penghasilan vitamin D. Penyinaran UV juga digunakan untuk merawat beberapa penyakit, termasuk penyakit riket, ‘psoriasis’ dan ekzema. Rawatan ini dilakukan di bawah pengawasan perubatan dan faedah rawatan antara risiko pendedahan penyinaran UV dengan pertimbangan klinikal.

Pendedahan berpanjangan kepada penyinaran UV suria akan menyebabkan kesan akut dan kronik kepada kulit, mata dan sistem imun. Pendedahan berlebihan penyinaran UV oleh selaran matahari dan berjemuran diketahui sebagai kesan akut terbaik; dalam jangka masa panjang, kemerosotan penyinaran cetusan UV mengubah sel, tisu gentian dan saluran darah yang mendorong kepada pertumbuhan kulit yang kurang matang. Penyinaran UV juga boleh menyebabkan rangsangan tindakbalas mata seperti ‘photokeratitus’.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar